BLESS tidak mengenakan sebarang bayaran pendaftaran. Walau bagaimanapun, terdapat bayaran yang dikenakan sewaktu memohon lesen/ kelulusan/ permit tertentu.
Ya. Apabila anda telah disambungkan kepada Pelayan Web (Web Server) kami, anda akan dihubungkan dengan halaman daftar masuk BLESS menerusi Lapisan Soket Selamat (Secure Socket Layer). Dalam halaman daftar masuk ini, anda perlu memberikan kami nombor akaun anda (nama pengguna) dan kata laluan bagi maksud pengesahan pengguna.
Terdapat 7 kategori pemohon di dalam sistem BLESS iaitu :
Aplikasi BLESS merupakan ‘PUSAT SETEMPAT’ secara atas talian bagi memohon lesen/kelulusan/permit daripada agensi-agensi Kerajaan yang berkaitan.
Ia juga memberikan peluang kepada pemohon untuk mengesan tahap kemajuan sesuatu permohonan sehingga selesai.
Platform BLESS menyediakan ciri-ciri komunikasi dan maklum balas bagi tujuan mendapatkan maklumbalas dan penjelasan.
Mengisi borang permohonan secara elektronik dapat mengelakkan butiran terperinci yang tidak lengkap kerana butiran terperinci anda akan diperoleh secara langsung daripada profil pendaftaran.
BLESS membolehkan pemohon untuk memohon pelbagai jenis lesen berkaitan perniagaan yang dikeluarkan oleh agensi-agensi Kerajaan.
Menerusi BLESS, permohonan akan dikemukakan kepada agensi-agensi yang berkenaan pada waktu sebenar.
Semakan jenis lesen boleh di buat di pautan berikut https://portal.bless.gov.my/senarai-lesen/
Pentadbir Sistem BLESS atau BLESS System Admin (BSA) ialah ahli pasukan BLESS yang bertanggungjawab dalam mentadbir Sistem Portal BLESS.
Nota :
BLESS tidak mengenakan sebarang bayaran pendaftaran. Walau bagaimanapun, terdapat bayaran yang dikenakan sewaktu memohon lesen/ kelulusan/ permit tertentu.
Klik "Forgot Registered Email" sekiranya pemohon ingin mengemaskini alamat e-mel yang didaftarkan.
Nota:
Pemohon akan menerima notis tentang status permohonan pemohon menerusi e-mel apabila agensi mengemaskini status sesuatu permohonan.
Nota :
Langkah-Langkah Permohonan Lesen :
Pemohon boleh memuat naik dokumen sokongan yang diperlukan bagi lesen/kelulusan/permit/ yang dimohon melalui aplikasi BLESS ini
Anda boleh menggunakan fungsi pertanyaan dan maklum balas pada maklumat lesen perniagaan yang terdapat di portal. Fungsi ini boleh digunakan oleh pengguna untuk mengemukakan soalan dan menyediakan kemudahan perbincangan antara pemohon dengan agensi. Sila rujuk pada ‘BANTUAN’ bagi mengetahui fungsi ini dengan lebih lanjut.
Ya. Perunding yang sama boleh membuat pendaftaran bagi lebih daripada satu pemilik perniagaan dalam BLESS.
Tidak. Sebarang perubahan hanya boleh dibuat apabila diminta oleh agensi yang berkaitan.
Ya. BLESS menyediakan kemudahan untuk membenarkan pemohon memuat naik dokumen sokongan.
Boleh. Tetapi anda hanya boleh mendaftarkan butiran peribadi sahaja.
Anda boleh menyimpan borang permohonan yang tidak lengkap dengan menekan butang "Save" di bahagian bawah borang
Ya. Nama syarikat yang berbeza di bawah pemilik yang sama boleh didaftarkan dalam BLESS.
Pengguna akan menerima notis tentang status permohonan mereka menerusi e-mel apabila agensi mengemaskini status sesuatu permohonan.
Status permohonan juga boleh disemak melalui modul Track & Monitoring dan modul semakan pantas.
Pemohon akan menerima notis tentang status permohonan pemohon menerusi e-mel apabila agensi mengemaskini status sesuatu permohonan.
Merupakan sebuah pusat hentian setempat yang membolehkan pelanggan untuk menghantar dan mengesan sesuatu permohonan di samping membolehkan pegawai untuk memantau dan meluluskan permohonan.
Menjimatkan masa dan tenaga pemohon kerana pemohon tidak perlu pergi ke pelbagai agensi Kerajaan untuk menyerahkan permohonan mereka. Pemohon hanya perlu menghantar borang permohonan secara atas talian dan tidak perlu hadir ke agensi kerajaan untuk menyerahkan borang tersebut (kecuali permohonan lesen dibawah agensi PDRM).
Mewujudkan One Stop Online Service (OSC) untuk pencarian maklumat pelesenan dan permohonan lesen.
Menyediakan perkhidmatan semakan status permohonan.
Mewujudkan Repositori Maklumat Lesen Perniagaan.
Menyediakan perkhidmatan memproses dan melulus permohonan lesen secara atas talian (end to end)
BLESS menyediakan gerbang pembayaran atas talian bagi lesen perniagaan yang dimohon. Buat masa ini, BLESS menerima pembayaran secara atas talian menerusi kad kredit Master/Visa atau FPX. Walaubagaimanapun pemohon masih boleh membuat pembayaran secara manual di Pihak Berkuasa Melesen berkaitan, dan memasukkan kod transaksi bayaran tersebut ke dalam BLESS bagi tujuan semakan.
Terdapat dua pilihan cara pembelian data SSM dalam sistem BLESS sama ada melalui online banking atau kad kredit
Pembelian maklumat SSM baharu.
Pengemaskinian maklumat SSM sedia ada.
Pembelian maklumat SSM baharu.
Pengemaskinian maklumat SSM sedia ada.
Bahagian Business Licensing Electronic Support System (BLESS),
Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP),
Aras 5, Setia Perkasa 5, Kompleks Setia Perkasa,
62546 WP PUTRAJAYA
1-300-88-1020
2.937518, 101.704347
bless1.0@kuskop.gov.my (Pengguna BLESS 1.0)
bless2.0@kuskop.gov.my (Pengguna BLESS 2.0)
Dasar Privasi || Dasar Keselamatan || Penafian || Hubungi Kami
Paparan terbaik menggunakan pelayar internet Chrome versi 53.0.2785.144, Mozilla Firefox 8.0 dan Internet Explorer versi 8.0 dengan resolusi 1024 X 768
© Hakcipta - Bahagian Business Licensing Electronic Support System (BLESS)